10 Eylül 2008

Eğitim Çalışanlarını Yeni Dönemde Bir Yığın Sorun Bekliyor

Milli eğitim Müdürü Hasan Dal “Acilen öğretmene ihtiyacımız vardır”

21008-2009 Eğitim,öğretim yılı nedeni ile Mardin cumhuriyet alanında yapılan törende milli eğitim müdürü Hasan Dal,belediye başkan Yardımcısı Deniz Beşenk,Mardin il milli eğitim müdürlüğünde görevli Müdür ve öğretmen ile öğrencilerin katılımı ile yapıldı.Mardin il Milli eğitim Müdürü Hasan Dal Mardin,de eğitimin daha kaliteli ve daha Başarlı öğrenci yetiştirmek için mutlaka öğretmen açığın giderilmesi gerektiği söyledi. Eğitim -sen Mardin şubesi Başkanı Hasan Ekinci ise Mardin ve Türkiye genelinde eğitimin büyük önem taşıdığını söyleyerek şu bilgileri verdi

“Bu eğitim-öğretim yılı başında 1 milyon civarında ilköğretim, 700 bin civarında okul öncesine yeni kayıt yapıldı. Yeni kayıtlarla birlikte 10 milyon 870 bini ilköğretim öğrencisi, 3 milyon 245 bini ortaöğretim olmak üzere toplam 14 milyon 115 bin öğrenci ders başı yapacak. Ders başı yapacak toplam öğretmenimiz ise 600 bin civarındadır. Milli Eğitim Bakanlığı’nın çeşitli kademelerinde görev yapan yönetici ve personel ile birlikte değerlendirdiğimizde yaklaşık 800 bin civarında eğitim çalışanı bulunmaktadır. Eğitim sistemimizin örgün ve yaygın eğitim kurumlarını birlikte değerlendirdiğimizde ise, yaklaşık 20 milyon öğrenci ve 1 milyona yakın eğitim çalışanı mevcuttur. Bu rakamlara bakınca dev bir örgüt karşımıza çıkmaktadır. Bu kadar büyük bir örgüte sahip eğitim camiamızın sorunları da büyüktür. Bu sorunların tespiti ve çözümüne ise, sadece eğitimcilerin değil, eğitimle ilgilenen herkesin katkıda bulunması gerekir.

Geçmişte olduğu gibi bu dönemde de eğitimi ve çalışanlarını birçok sorun bekliyor. Verilecek eğitimin niteliği açısından eğitime ayrılacak kaynak sıkıntısı, derslik yetersizliği, bölgelerarası öğretmen açığındaki farklar, okulların ödenek ve hizmetli ihtiyacı, kalite seviyesinin yükseltilememesi, eğitimin ezberci ve sınavda soru çözmeye endeksli halde olması; eğitimi verecek öğretmen açısından, öğretmenlerin özlük hakları, öğretmen açığı, sözleşmeli öğretmenlik gibi birçok sorun önümüzde duruyor. Kısacası ilköğretimin, ortaöğretimin ve yükseköğretimin birbirinden etkilenen pek çok sorunu mevcuttur.

Merkez Teşkilatı Yeniden Yapılandırılmalı

Eğitim sistemimiz merkezi idare anlayışı içerisinde yapılanmış; merkez teşkilatı 16 ana hizmet birimi ve 14 yardımcı hizmet biriminden oluşmaktadır. Kararlar merkezden alınarak taşra teşkilatında uygulanmaktadır. Dolayısıyla hızlı karar alma süreci işlememektedir. Sorunların tespiti de çözümü de yavaş olmaktadır. Bu nedenle merkez teşkilatı yeniden yapılandırılmalı, birçok genel müdürlük ve birimler birleştirilerek küçültülmelidir. Bir kısım yetkiler de taşraya devredilmelidir. Özellikle Bakanlığın beyni olan Talim ve Terbiye Kurulu yeniden yapılandırılmalıdır. Okulların altyapı sorunu ve derslik eksikliği giderilmeli, daha fazla okul ve derslik yapılmalıdır.

Yönetici Atamada Yaşanan Kaos Sona Erdirilmeli

Bunların yanısıra öncelikle çözülmesi gereken başka sorunlar da bulunuyor. Örneğin, yönetici atama konusundaki kaos sürüyor. 30 bin civarında idareci vekâleten görev yapıyor. Bu konuda sınav esaslı, liyakata dayalı bir yönetmelik hazırlanarak mağduriyetlerin önüne geçilmelidir.

Uzman Öğretmen ve Başöğretmen Sınavları Yapılmalı

Uzman Öğretmen sınavı 2005’te bir defa yapıldı ancak devamı getirilmedi, Başöğretmen sınavı ise hala yapılamadı. Bu konuda meydana gelen mağduriyetler giderilmeli, konu ile ilgili mevcut yasal düzenleme dikkate alınarak yeni sınav açılmalıdır.

Katsayı Adaletsizliğine Son Verilmeli

Binlerce öğrenciyi mağdur eden haksız, adaletsiz katsayı uygulaması hala çözüme kavuşturulamadı. ÖSS’de meslek liselilerin aleyhine uygulanan katsayı engeli nedeniyle söz konusu okulların öğrenci sayısı giderek düşerken, düz liselerin kapasitesi ise sağlıksız şekilde artıyor. Bu engel kaldırılmalıdır. Katsayı engelinin aksine, meslek liselerinin teşviki için ilave puanlar verilmelidir.

Sivil Bir Anayasa İstiyoruz

Ülkemizin; acilen demokratikleşmenin önünü açan, özgürlükleri genişleten, milleti kucaklayan, milletin iradesine saygıyı öne çıkaran, kuvvetler ayrılığı ilkesini sözde değil, özde yapan bir anayasaya ihtiyacı vardır. Bu yeni anayasa ile demokrasimizin gelişmesine engel olan atıl altyapı değiştirilmelidir. Bireysel inanç ve özgürlüklerin önü açılmalıdır. Ülkede demokratikleşme çıtası yükseltilmelidir. Kamu çalışanlarına toplu sözleşmeli, grevli sendikal hak verilmeli, siyaset yapma yasağı kaldırılmalıdır. Bu taleplerimizin hepsinin özünde, bireyi esas alan ve toplumsal bütünlüğü de muhafaza eden bir anlayış vardır.

Bu çerçevede, kadınların eğitim ve çalışma hayatlarının önündeki engellerin kaldırılmasını, temel hak ve hürriyetler açısından önemsiyoruz. Anayasa’nın güvence altına aldığı temel insan haklarından biri olan eğitim hakkının her ne suretle olursa olsun engellenmesi insanlık ayıbıdır.

İdarecilerin Derse Girme Zorunluluğu Esnetilmeli

Okul idarecilerinin zorunlu olarak 6 saat derse girmeleri idari işlerin aksamasına yol açıyor. Bu nedenle 6 saat derse girme zorunluluğu yerine, ‘öğretmenlerin ders yükü gözönüne alınmak suretiyle 6 saate kadar derse girebilir’ şeklinde değişiklik yapılmalıdır. Ek ders ücreti, sadece derse giren öğretmene verilmeli, diğer yöneticilere ‘yöneticilik tazminatı’ ödenmelidir.

Öğretmenlerin Ek Derslerindeki Aksaklıklar Giderilsin

Ayakta tedavili sevklerde derslerin tamamı ücretli sayılıyor. İstismar eden olabilir diye hastalığın tedavisi gibi insani bir ihtiyaç dolayısıyla mağduriyet yaşatılmamalıdır. Daha önce olduğu gibi ‘bir öğretmenin bir günde 6 saat dersi varsa, ayakta tedavi için sevk aldığında o gün için 3 saati maaş karşılığı, 3 saati de ek ders karşılığı’ şeklinde yeniden düzenlenmelidir.

Hizmetli ve Memurların Atama ve Yer Değiştirme Esasları Belirlenmeli

Eğitim çalışanı olan hizmetli ve memurların atama ve yer değiştirmeleri ile ilgili usul ve esaslar belirlenerek, atama ve yer değiştirme işlemleri yönetmelikle düzenlenmelidir. Söz konusu çalışanların başta özlük hakları olmak üzere ekonomik haklarında ciddi iyileştirmeler yapılmalıdır.

Sözleşmeli Öğretmenlerin Mağduriyeti Giderilmelidir

Toplu görüşmelerde mutabakata varılarak imza altına alınan 4/B’lilerin eş tayini, becayiş hakkı, askerlik dönüşü işlerine geri dönebilmeleri gibi konuların bir an önce uygulamaya geçirilmesini istiyoruz. Eğitim-Bir-Sen olarak, ideal olanın 4/B’lilerin kadroya alınması olduğunu belirterek, bu konudaki talebimizi yineliyoruz.

Doğu Eğitimci Açısından Cazip Hale Getirilmeli

Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinin tercih edilmemesinden kaynaklanan öğretmen açığının giderilmesi için bu bölgeleri, görev yapacak öğretmen açısından daha cazip hale getirmemiz lazım. Oralarda çalışmanın özendirilmesi gerekir. Yeni mezun olan öğretmenler yerine daha tecrübeli, birikimli, uzman öğretmenlerin bölgede görev yapması birçok sıkıntıyı çözecektir. Onun için de buralarda çalışan öğretmenlere ‘Bölge Tazminatı’ verilmesinin daha faydalı olacağını düşünüyoruz. Bu da, öğretmen açığını asgari seviyeye düşürecektir.

Eğitime Hazırlık Ödeneği En Az Bir Maaş Tutarında Olmalıdır

Her eğitim-öğretim yılı başında verilen ve bu yıl 475 YTL olarak açıklanan eğitime hazırlık ödeneği en az bir maaş tutarında olmalıdır ve ayırım yapılmadan bütün eğitim çalışanlarına ödenmelidir.

Ek Ödemeler Sonucunda Ortaya Çıkan Mağduriyetler Giderilmeli

Açıklanan Ek Ödeme Kararnamesi ile Milli Eğitim Bakanlığı’ndaki binlerce çalışan mağdur olmuştur. Daha önce denge tazminatından yoksun bırakılan eğitim çalışanlarından İl Milli Eğitim Müdür Yardımcıları, İlçe Milli Eğitim Müdürleri, Şube Müdürleri, Eğitim Uzmanları, Müfettişler, Şefler ile Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Teşkilatı’nda, Talim ve Terbiye Kurulu’nda oluşturulan çeşitli komisyonlarda, İl Milli Eğitim Müdürlükleri bünyesinde oluşturulan komisyonlarda ve projelerde görevlendirilen öğretmenler ek ödemeden de mahrum bırakılmıştır. Bu kararname ile amir memurundan daha az ücret alacak duruma düşürülmüştür. Şube Müdürü ve İl Milli Eğitim Müdür yardımcılarının, amiri oldukları çalışanlarından 350–400 YTL daha az ücret alması söz konusu olmuştur. Konfederasyonumuz Memur-Sen’in toplu görüşme masasında gündeme getirdiği bu konunun varılan mutabakat çerçevesinde bir an önce çözümlenmesini bekliyoruz.

Dershaneler ve Fırsat Eşitsizliği

OKS’nin yerine getirilen SBS’de okulların etkisinin artması ile ikinci plana düşmesi beklenen dershanelerin daha da önem kazandığı bir gerçektir.

Daha önce, sadece son sınıfta dershaneye öğrenci gönderen aileler, çocuğunun sınıfındaki çoğu öğrencinin dershaneye yönlenmesiyle büyük maddi sıkıntılara katlanarak aynı hataya düşmektedirler. Devam zorunluluğu olmaması halinde, bazı öğrencilerin okullara hiç uğramayacağı anlaşılan bir eğitim sisteminin kimlere başarı sağlayacağı tartışmalıdır. Burada en önemli faktör, fırsatların herkese eşit olarak verilemeyişidir. Daha önce mahkemeden dönen, başarılı ancak ekonomik şartları yetersiz öğrencilere devlet desteği ile özel okulların kapısının tekrar açılması suretiyle fırsat eşitliği, kısmen de olsa, sağlanmalıdır.

Kantinlerde Gıda ve Fiyat Denetlenmeli

Bir başka sorun ise, öğrencileri yakından ilgilendiren okullardaki kantinlerin denetimiyle ilgilidir. İnsan sağlığının nasıl korunacağının öğretildiği okullarda, kantinler aracılığıyla öğrenci sağlığı büyük tehlikelerle karşı karşıya kalmaktadır. Okullarımızda, nasıl ve hangi şartlarda hazırlandığı bilinmeyen tüm kızartma ürünleri hastalıklara davetiye çıkarmaktadır. Özellikle ticari kaygılarla kızartma yağlarının defalarca kullanıldığı göz önüne alındığında, tehlikenin büyüklüğü daha iyi anlaşılacaktır. Okul kantinlerinin denetimi, okul içerisinde kurulan kantin denetleme komisyonları tarafından ayda bir yerine getirilmekte ise de, yasal boşluklardan dolayı söz konusu denetimler sağlıklı yapılamamaktadır. Bakanlığın daha önce yasakladığı ancak daha sonra geri adım attığı, kanser riski taşıyan bayat ve eski yağların kullanılmasıyla yapılan tüm kızartmaların yasaklanması, öğrencilerin sağlığı bakımından hayati önem taşımaktadır.

Bu kantinler ciddi bir şekilde kontrol edilmeli, öğrenci sağlığının güvence altına alınması için gıda ve fiyat denetimi yapılmalıdır.

Mardin’de Eğitim

Mardin her yıl olduğu gibi bu yıl da eğitim-öğretim maratonuna birkaç sıfır yenik başlamış durumdadır.100 metrelik koşuda 30-40 metre geriden başlıyoruz. Eğitim-öğretim yılı sonunda kaçınılmaz son ÖSS ve SBS’lerde en gerilerdeyiz. Şartları değerlendirmeden yapılan eleştiriler biraz insafsızlık olacak. Şartları eşit olmayan sınavların sonuçları da eşit olmaz. Mardin’deki belli başlı eğitim sorunlarımız.

DERSLİK DURUMU

İlimizdeki derslik sayısı mevcut öğrenciyi barındıracak kapasitenin çok altındadır. Son iki yılda yapılan okullara rağmen İlköğretim okullarımızın % 79’u halen ikili öğretim yapmaktadır.

Derslik sayısının azlığı ve öğretmen eksikliği sınıf mevcutlarının yoğunluğuna neden olmaktadır. Ülke genelinde sınıf mevcudu ortalaması 38 iken ilimizde bu rakam ilköğretimde 48, ortaöğretimde ise 41 civarındadır. AB standartlarına göre derslik başına düşen öğrenci sayısı ise 24`tür.

İlimizde 771 okul mevcuttur. Bu sayı ihtiyacı karşılayamamaktadır. Halen yaklaşık 2000 dersliğe ihtiyacımız vardır.

EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ:

1. Okullarımızda okuyan öğrenciler ile diğer illerindeki öğrenciler arasında derslik ve donanım, öğretmen sayısı, tecrübeli öğretmen ihtiyacı ve okullaşma oranı açısından bir denge bulunmamaktadır. Bundan dolayı üniversite ve ortaöğretim sınavlarında ilimiz hep son sıralarda yer almaktadır. İller arasındaki gelişmişlik farkı göz önünde bulundurularak ÖSS-SBS yeniden gözden geçirilmelidir. Eğitimde fırsat ve imkân eşitliğinin sağlanması bağlamında ilimizde gerekli tedbirler alınmalıdır.

Fen liseleri, Anadolu liseleri ve Anadolu öğretmen liseleri gibi nitelikli okulların sayısının yetersiz olması ÖSS deki başarımızı etkilemektedir. Mesela ilimizdeki Anadolu Lisesi sayıları ile yaklaşık aynı nüfusa sahip diğer illeri karşılaştırdığımızda söz konusu okullarımızın sayıca azlığı ÖSS başarısını ne şekilde etkilediğini aşağıdaki tablo dikkatimize sunmaktadır.

NUFUS

A.LİSESİ

FEN LİSESİ

A.Ö.L

OSS SAYISAL

ÖSS EA

ÖSS SÖZEL

OKS TM

OKS FM

MARDİN

745 778

5

1

1

76

76

77

76

75

MUĞLA

766 156

14

1

2

35

32

26

21

21

ORDU

715 409

8

1

3

60

52

45

58

57

MALATYA

722 065

6

1

2

18

24

38

32

31

TEKİRDAĞ

728 396

12

1

1

49

54

55

17

17

TRABZON

740 569

13

1

2

28

21

24

35

35

ISPARTA

419 845

10

1

4

10

16

34

9

8

GİRESUN

417 505

12

1

2

58

59

59

61

62

ERZURUM

784 941

11

1

3

57

56

60

57

59

ESKİŞEHİR

724 849

11

1

3

3

8

16

3

3

AFYON

701 572

12

1

4

47

50

52

56

56

KAYNAK: http://www.tuik.gov.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. Surgucum