23 Mart 2003

SÜRGÜCÜ'NÜN TARİHÇESİ

Mardin Tarihinde Sürgücülüler--*-Mardin Arşivlerinde Sürgücülüler----Sürgücü de Tarihçe Sorunu
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://lh6.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RWApfjsPABI/AAAAAAAACcE/0HeWFVj-7Ns/s912/Surgucu%201997%20Foto%20Album%20Mehmet%20AYAZ%20%28108%29.jpg
Sürgücü 1267 yılında kurulmuş bir yerleşim birimidir. Asıl ismi Avine ‘dir. Avine sulu anlamına gelir. Kurucusu Kamber adında bir zattır. Avine tarih boyunca çeşitli devletin yönetiminde kalmış. 1515 yılında Yavuz Selim Hac farizasını yerine getirmek için buradan geçmiş ve dönüşte burayı işgal ederek Osmanlı topraklarına katmıştır.

Avine 1789 yılında ilçe olmuş, 90 yıl ilçe kaldıktan sonra Diyarbakır valisi Sami Paşa tarafından İlçe Savur’a nakledilmiştir. Avine Şemdinli yani Hakkari diyarından gelen Hasan adında bir ağa buraya yerleşmiş, zamanla oğlu Mehmet Ağa ondan sonra da torunu Ahmet Ağa bölgenin yönetimini hakimiyetlerine almışlardır. 1891 yılında Osmanlı İmparatorluğu tarafından bu ağa seferberlik dönemlerinde sevk memuru olarak tayin edilmiştir.

1914 yılında başlayan birinci Dünya harbinde Avine de 214 kişi harbe gitmiş, bunlardan sadece 21 asker geri dönmüş, geri kalan hepsi şehit düşmüştür. Söz konusu Ahmet Ağa sadece Avine de değil 33 köyü de yönetirdi. Bu yüzden bölgede bu 33 köye Sürgücü aşireti denirdi. Ahmet Ağa devlete çok yardımcı olmuş. Bismil yöresinde devlete karşı gelen Hüseyin Ağa köylerini topa tutarak yerle bir etmiştir.

Aynı Ahmet Ağanın oğlu Kamil Bey yani Kamil Şemin 1925 de Şeyh Sait isyanında 2000 askerle Şeyh Sait’e karşı Diyarbakır’ın Karaca dağ yöresinde savaşmış devletle birlikte Şeyh Sait güçlerini mağlup etmiştir. Ancak bu isyanlar bastırıldıktan sonra Devlet tarafından bu Ağa da yani Kamil Şemin Bey de gözaltına alınmış ve Sinop şehrine sürgüne gönderilmiştir.

Kamil Şemin 6 yıl sürgün de kaldıktan sonra ağalık yetkisinden sıyrılmış olarak geri döndü ve 5 sene sonra vefat etmiştir. 27 Mayıs 1960 yılında Cemal Gürsel inkılâp yaptıktan sonra Doğu ve Güneydoğuda bütün köylerin isimleri değiştirildiği gibi Avine’nin ismi de değiştirildi. Ve Avine’ye Sürgücü aşiretinin ismi verildi. Sürgücü 1996 ara yerel seçimlerinde belde statüsüne geçmiştir.

Yazı: HACI ARİF AYAĞ

NOT: Sürgücü Tarihçesi ile ilgili bu yazı Hacı Arif Bey'in kendi görüşleri olmakla beraber, site olarak bunun doğru yada yanlış tartışmasına girmeyi gereksiz görüyoruz. Ancak her zaman alternatif her türlü bilgiyi de yayınlamayı taahhüt ediyoruz. Sitemiz Sürgücü Tarihi konusunda araştırma yazısı olan herkese açıktır.

http://surgucubelediyesi.googlepages.com/SURGUCUBULTENSAYFA9.jpg/SURGUCUBULTENSAYFA9-full.jpg

Hacı Ahmet Ağa'nın Sürgücü deki eserleri ve Aile Albümü

http://lh3.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpLDkZuABI/AAAAAAAAADA/G81ZqrTSy9A/AHMET%20AGA%20KOSKO%20WEB.jpg

http://lh3.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpK0jbWABI/AAAAAAAAABY/OarnZCp-f0A/AHMET%20AGA%20KOSKO%20WEB%202.jpg

http://lh5.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpK7bDlABI/AAAAAAAAACA/wziiWchXF3g/AHMET%20AGA%20KOSKO%20WEB%203.jpg

http://lh6.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpK5KSXABI/AAAAAAAAABw/OFL4d-5g7fY/AHMET%20AGA%20KOSKO%20WEB%205%20copy.jpg

http://lh6.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpLBMeXABI/AAAAAAAAACw/V1_nwMXqp0I/AHMET%20AGA%20KOSKO%20WEB%204.jpg

Ahmet Ağa'nın Yarım kalmış Yazlık Köşkü (Qesra Çem)

http://lh3.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpLCQ3HABI/AAAAAAAAAC4/8UWSFQ4_FCw/AHMET%20AGA%20TAS%20KOPRU%20WEB.jpg

Ahmet Ağa'nın Vasiyeti üzerine çocukları tarafından yaptırılan Taş Köprü

http://lh5.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RuKixsKwJTI/AAAAAAAAKtw/3ea9JT2YAxA/s720/Demirta%C5%9F%20Alabal%C4%B1k%20Gece%20%281%29.JPG

Ahmet Ağa'nın hanımı tarafından yaptırılan Tarihi Kadınlar Hamamı

http://lh3.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpLFUKjABI/AAAAAAAAADI/F3ZJctb7RgA/AHMET%20AGA%20MEZARI%20WEB.jpg

Hacı Ahmet Ağa'nın Sürgücü Mezarlığındaki Mezarı

http://lh3.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpK30oZABI/AAAAAAAAABg/y4853l6ASWk/s576/AHMET%20AGA%20TABLO.jpg

Sürgücü ve 33 köyün sahibi Ahmet Ağa ŞEMİN

http://lh5.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpK_OuKABI/AAAAAAAAACg/CwcbiOtCpMU/s576/PERDEY%20HANIM%20WEB%20A.jpg

Ahmet Ağa'nın 2. eşi Perdeneşin Hanım ve Torunu Atilla Şemin

http://lh5.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUt8W-7uABI/AAAAAAAAAZ4/rDoNd5GIIHA/KAM%C4%B0L%20SEM%C4%B0N%20WEB.jpg

Ahmet Ağanın en büyük oğlu Kamil ŞEMİN

http://lh3.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpK8CWkABI/AAAAAAAAACI/O-MLcoaS5tY/s576/SELAHATT%C4%B0N%20VE%20H%C4%B0LM%C4%B0%20SEM%C4%B0N%20WEB%20A%20copy.jpg

Ahmet Ağanın çocukları Hilmi ve Selahattin ŞEMİN Kardeşler

http://lh4.ggpht.com/_Hjkac1ftqjA/RUpLHnlTABI/AAAAAAAAADY/1h9qEk8zncA/s576/AT%C4%B0LLA%20SEM%C4%B0N%20WEB.jpg

Atilla ŞEMİN (Hilmi ŞEMİN'in oğlu)

1 yorum:

  1. Mala haşo yanı haşim olması lazım dedem şehit düşmüş 1 dunya savaşında köyü yeşilalan

    YanıtlaSil

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. www.surgucum.com