10 Ocak 2009

Yerel Yönetimlerden Acil Taleplerimiz

http://www.mardinlife.com/haberler/resimler/hasanbuyuk.jpg
Sağlanan bazı olumlu gelişmelere rağmen ülkemizde yaşayan milyonlarca engelli vatandaşımızın sorunlarının sosyal devlet, sosyal belediyecilik anlayışının gerektirdiği ilkeler doğrultusunda insan onuruna yakışır çağdaş çözümlere kavuşturulabildiğini söyleyemeyiz. Çözüm bekleyen sorunların başında yoksulluk, eğitimsizlik, işsizlik ve ayrımcı uygulamalar gelmektedir.

Engelli vatandaşlar da diğer insanlar gibi okuluna, işyerine, eğlence ve alış-veriş merkezlerine, kütüphanelere, müzelere, parklara, spor alanlarına, sinema ve tiyatrolara rahatça gidebilme hakkına sahiptirler. Ancak kentlerimizde her geçen gün artmakta olan Fiziksel engeller ve standartlara uygun olmayan mimari düzenlemeler yüzünden bu hakların kullanılabilmesi çoğu alanlarda hemen hemen olanaksız hale gelmektedir. Günümüzde engelliler çarpık kentleşmenin, plansız yapılaşmanın, kural tanımaz uygulamaların en acı sonuçlarını yaşayan kesimlerin başındadır.

Kentsel ulaşım hizmetlerinin, yolların, kaldırımların, kamuya açık yapılarda merdivenlerin, kapıların, asansörlerin, tuvaletlerin hâlâ engellilerin durumuna uygun standartlara kavuşturulamayışı, yasal boşluklar nedeniyle görevini yerine getirmeyen sorumlular hakkında hiçbir yaptırım uygulanamayışı sorunların boyutlarını gösteren somut işaretlerdir.

Yerel yönetimlerin temel görevi, eşitlik ve sosyal adalet, açıklık ve dürüstlük ilkeleri

doğrultusunda, planlı ve sağlıklı bir altyapı, düzenli bir trafik, yürünebilir düzgün kaldırımlar, güvenli ve huzurlu bir kent, temiz ve yeşil bir çevre hedeflerini gerçekleştirmeyi başarmaktır.

Engelliler Konfederasyonu ve bağlı örgütlerimiz;engellilerin yaşamakta olduğu sorunların çözümü konusunda başta belediyeler olmak üzere toplumun tüm kesîmlerini üzerine düşen sorumlulukları yerine getirmeye çağırmaktadır.

29 Mart 2009 tarihinde yapılacak olan yerel seçimler nedeniyle belediye başkan

adaylarının engellilerle ilgili program ve politikalarını çok yakından takip etmekte olduğumuzu belirtmek istiyoruz. İlk kez aday olanların engellilere yönelik ortaya koydukları program ve politikaların doğruluk, gerçekçilik ve samimiyet düzeylerine, yeniden aday olanların ise önceki dönemde yaptıkları hizmetlerin niteliğine bakılarak engelli vatandaşların oylarının şekilleneceği bilinmelidir.

Sosyal belediyecilik; beldesinde yaşayan tüm vatandaşların ayrım gözetmeksizin eşit bireyler olarak bedensel, duygusal, sosyal ve zihinsel yönden gelişmelerini, anayasa ve yasalarla güvence altına alınan haklarını kullanabilmelerini, insan onuruna yaraşır bir yaşam standardına erişebilmelerini, toplumsal yaşamın her alanında eşit hak ve sorumluluklara, eşit fırsat ve olanaklara sahip olmalarını sağlamayı amaçlayan ve bunları hayata geçirmeyi başaran

belediyecilik demektir.

Yıllardan beri örgütlerimizin savunageldiği engellilerin kendi sorunlarının çözümüyle ilgili konularda söz ve karar sahibi olma ilkesinin yerel yönetimler düzeyinde de yeterince hayata geçirilemeyişinin bugüne kadar yaşanan yanlış ve eksik uygulamaların kaynağını oluşturduğu kabul edilmelidir. Bu nedenle yeni dönemde seçilecek belediye başkanlarından önemli bir talebimiz vardır. Bu; Engellilere yönelik bütün hizmetlerin planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında engellileri temsil niteliği olan demokratik kitle örgütlerinin söz ve karar sahibi olma haklarının tanınması ve hayata geçirilmesi talebidir.

Türkiye Sakatlar Derneği Mardin Şubesi Olarak Yerel Yönetimlerden Taleblerımız.

Belediyelerle engelli sivil toplum örgütleri arasında iletişim ve işbirliğini güçlendirmek, ortak projeler hazırlamak ve geliştirmek, belirlenen görüş ve önerileri belediye meclislerine sunabilmek, uygulamalardaki eksiklikleri değerlendirebilmek üzere demokratik katılımı esas alan ve belirli yetkileri olan engelli danışma meclisleri oluşturulmalıdır.

1997 yılında çıkarılan 572 Sayılı KHK gereğince kentsel ulaşım hizmetlerinin, yolların, kaldırımların, kamuya açık yapıların ve kullanım alanlarının engellilerin durumuna uygun standartlara kavuşturulması öngörülmüş ancak 2005 yılına kadar hiçbir ilerleme kaydedilememiştir. 2005 yılında çıkarılan 5378 sayılı Özürlüler Yasasıyla ise bu konuda 7 yıllık yeni bir süre daha tanınmış olup bu süre 2012 yılında dolmuş olacaktır. Yasada öngörülen koşulların yerine getirilmesi belediyeler için öncelikli bir görev olmalıdır. Ayrıca İmar planlarının yapımı, uygulanması, yapıların inşaat ve iskân ruhsatı aşamalarında Türk Standartları Enstitüsünün engelliler için belirlediği standartlara uyulması mutlaka sağlanmalı ve uygulamalar mutlaka denetlenmelidir.

Kentlerimizdeki tüm kaldırımlar engelliler için standartlara uygun, yürünebilir hale getirilmeli ve otomobillerin işgalinden mutlaka kurtarılmalıdır.

Metro istasyonlarındaki biniş platformlarında bulunan renkli emniyet şeritleri görme engellilerin ayakla fark edebilecekleri kabartma zemin özelliğine kavuşturulmalı, yeni kurulacak metro istasyonları tekerlekli sandalye kullanan engellilerin de yararlanabileceği özellikte inşa edilmelidir.

Bütün toplu taşım hizmetlerinden ve belediyenin sunduğu tüm hizmetlerden engellilerin ücretsiz yada indirimli olarak yararlanabilmeleri için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.

Bölgenin işgücü piyasasının ihtiyaçları tespit edilerek bu ihtiyaçlara uygun alanlarda engellilere yönelik mesleki eğitim kursları çeşitlendirilmeli ve yaygınlaştırılmalıdır.

Engelli vatandaşlarımız için yaşam evleri, bakım evleri, eğitim ve teknoloji merkezleri, kütüphaneler, korumalı iş yerleri gibi hizmet tesisleri ihtiyaca uygun sayıya ve niteliğe kavuşturulmalı, her engel grubunun durumuna uygun özel donanımlı spor tesisleri kurulmalıdır.

Belediyelere ait otopark, büfe, dükkân gibi iş yerlerinin engelliler tarafından işletilmesi konusunda kolaylıklar ve öncelikler tanınmalı, engellilerin ürünlerini pazarlayıp satabilmeleri için merkezi yerlerde sağlıklı çalışma koşullarına sahip kapalı alanlar oluşturulmalıdır.

Özürlülüğü önleyici tedbirler çerçevesinde, koruyucu sağlık hizmetleri, sağlık taramaları, erken teşhis ve tedavi uygulamaları etkinleştirilip yaygınlaştırılmalıdır.

Kendisine yardımcı olabilecek kimsesi bulunmadığı için sosyal ve kültürel etkinliklere katılma, resmi ve özel kurumlardaki işlerini takip edebilme, muayene ve tedavi ihtiyaçlarını karşılama gibi konularda sıkıntı yaşayan engelli vatandaşlarımızın gitmeleri gereken yerlere götürülüp getirilmeleri için belediye bünyesinde gerekli sayıda yetişmiş personelin ve özel donanımlı taşıtların bulunduğu refakatçi ve taşıma hizmeti veren uzmanlaşmış birimler oluşturulmalıdır.

Belediyelerce yürütülen eğitim, kültür, sanat, spor ve rekreasyon faaliyetlerinde mutlaka engelli vatandaşlarımızı da dikkate alan onların toplumla bütünleşmelerini sağlayan programlar yapılmalı ve uygulanmalıdır.

Engellilerin kullandığı özel araç-gereçlerin belediyelerce temin edilip dağıtılması, kalite ve standartlara uyulması, gerçek ihtiyaç sahiplerine ulaştırılması gibi hususlarda sağlıklı işleyen mekanizmalar geliştirilmelidir.

Engellilere hizmet amacıyla belediyelerin stratejik planlarda yer alan hedefler ve belediye meclisi kararları kâğıt üzerinde kalmamalıdır.

Her belediye bünyesinde engelli vatandaşlara yönelik hizmetleri, sivil toplum örgütleriyle ilişkileri organize etmek üzere deneyimli yöneticisi, yeterli sayıda nitelikli personeli, yeterli bir bütçesi bulunan Engelliler Müdürlüğü kurulmalıdır.

Tam katılım ve fırsat eşitliği ilkesinin gerektirdiği anlayış doğrultusunda siyasi partilerce bilgi ve deneyim sahibi engelliler belediye meclisi aday listelerinde seçilebilecek sıraya konulmasına,
Mardinlife.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. Surgucum