25 Mart 2009

Yasaksız diyet formülü ile istediğiniz her şeyden, daha az yiyerek zayıflayın

http://medya.zaman.com.tr/2009/03/25/diyet.jpg
Anaokulu öğretmeni Zeynep Merve Sezgin için, minik öğrencileriyle birlikte kutlayacağı 23 Nisan Çocuk Bayramı törenleri çok önemliydi. Evlenmeden önce çok beğenerek aldığı kıyafeti o gün giymeye karar verdi. Ancak, tören sabahı elbiseyi giymek kâbusa dönüştü; zira olmuyordu.

Elbise daralmamış, kendisi evlendikten sonra bir yıl içinde 68 kilodan 84,5 kiloya çıkmıştı. Evlilikle birlikte eski hareketli yaşam tarzı değişmiş, vaktini daha çok evde geçirir olmuştu. Bu arada, gittikleri yemek davetleri çoğalmış, misafirlerine lezzetli ve bol çeşitli ikramlar hazırlamıştı. Gün geçtikçe kilo aldığını, hareketlerinin yavaşladığını fark etmiş ama yakın çevresinden 'kilo sana yakışıyor' dendikçe aynı yemek düzenine devam etmişti. Oysa, gün boyu ayakta kalmaktan dolayı bacak ağrıları da artmış, varisler oluşmaya başlamıştı. Merve Hanım, uzman diyetisyen Dr. Nilgün Görken'in önerdiği kişiye özel diyet programını uyguladığı üç ay boyunca 8,5 kilo verdi. Yeni öğrendiği beslenme tarzını bozmadan devam ederek birkaç ay sonra 65 kiloya inmeyi ve hamilelik sürecine daha zayıf bir vücutla başlamayı istiyor.

Dr. Nilgün Görken, belli bir yiyecek listesi verip buna göre bazı gıdaların tamamen yasaklanmasına dayalı bir zayıflatma yöntemine karşı çıkıyor. Çünkü, herkesin beslenme tarzı, yöresel yemekleri, ev düzeni, çalışma ortamları birbirinden farklı. Onun önerisi, günlük puanlama sistemiyle porsiyon kontrolü yaparak, az çeşitle her türlü gıdadan dengeli beslenmek şeklinde. Sağlık ve vücut analizlerini yaptıktan sonra herkese ayrı bir program öneriyor. Örneğin, bir kişi günde 24 puanlık yiyecek tüketecekse, bunun 4 puanını isterse bir dilim baklava için isterse bir küçük kâse yoğurt için kullanıyor. Veya 1 puanlık armut tüketiyor, kalan üç puanı başka bir gıdaya ayırıyor. 3 aylık program süresince kendi diyet düzenini kendisi oluşturan kişi, sonrasında aynı düzenle yemeye devam etmekte zorlanmıyor. Özellikle çalışan kişiler, işyerlerine özel diyet yemekleri götürmeden mevcut menüden seçimler yaparak programına devam edebiliyor. Kilo vermede doğru beslenme kadar spor ve psikolojik desteğin de çok önemli olduğunu ifade eden Dr. Görken, "Spor, az da olsa her gün yapılmalı. Dengeli beslenme, spor ve motivasyon üç ayağı sağlam tutulduğu zaman başarılı sonuçlar alınır." diyor.

Diyet yaparken eşler destek olmalı

Program biteli bir ay olmasına rağmen beslenme düzenini bozmadığını belirten Merve Hanım, "Kendimi diyette gibi hissetmiyorum. İstediğim her şeyi yiyip içiyorum ama dengelemeyi öğrendim." diyor. Merve Hanım, zayıflama konusunda eşinin desteğini şöyle anlatıyor: "Eşim başta biraz karşı çıktı. Programa girmeye gerek yok, dedi. Düzenli olarak zayıfladığımı görünce desteği arttı. Arada, 'kızartma yapalım ama sen yeme' gibi şeyler söyledi ama kabul etmedim. En büyük desteği benimle yürüyüşe gelerek verdi." Öncelikle yemek yapma tarzını değiştirdiğini söyleyen Merve Hanım diyeti şöyle uyguladı: "Yine makarna, börek yaptım ve yedim ama çok az miktarlarda. Böreğe daha az yağ koydum, tereyağı yerine sıvı yağ tercih ettim. Yumurta kullanmadım. Yağlı peynir yerine ıspanak koydum. Yanında kola yerine ayran içtim. Tostlarımı bile sıvı yağla yaptım. İş yerinde öğlen pilav almadım, bol salata yedim. Doyacak kadar yedim, abartmadım. Akşamları yemeğin haricinde çayın yanında yemek için tatlı, pasta türü ikramlar yapardım. Onları azalttım. Çok istediğim zaman kalorisi düşük sütlü tatlıları tercih ettim.

Dr. Nilgün Görken'den beslenme önerileri

1. Türk hanımları çok çeşitli yemeği bir arada yapıyor ve çok fazla yağ kullanıyor. Vücudumuzun o kadar çeşitli yiyecek ve içeceğe aynı anda ihtiyacı yok.

2. Amerikan tarzı gibi tabaklarımız büyüdü ama tabak büyüyünce porsiyon da büyüyor. Her şeyden az yemek yeterli.

3. Sofradan doymadan kalkmak lazım. Fazladan aldığımız bir iki kaşığı azaltmak bile çok şey fark ettirir.

4. Tahıl grubu (pirinç, makarna, ekmek, bulgur pilavı) kilo yapar, az tüketmek lazım. Örneğin, menüde, çorba varsa pilav veya patates salatası olmasın. Pilav varsa ekmek olmasın.

5. Aldığımız her fazla gıda yağ olarak depolanır.

6. Gençler doğru beslenmeyi bilmiyor. Bir tarafta obez bir tarafta aşırı zayıf gençler var. Kimisi ayaküstü hazır yiyecekleri çok tüketiyor. Kimisi kilolu olmadığı halde kendini şişman zannettiği için bir şey yiyip içmiyor.
Şemsinur Özdemir
www.zaman.com.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. www.surgucum.com