13 Kasım 2008

ÇOCUKTA ASTIM

http://www.hamileportal.com/cocuk/astim.jpg

Astım havayollarının daralması ile seyreden kronik bir hastalıktır. Astım, çocukluk çağının en sık rastlanılan kronik hastalığıdır. Öksürük, nefes darlığı, göğüste doluluk ve hırıltılı solunum ile karakterizedir.

Çocukta astım tanısı koymak için;
• Ailede astım ve/veya allerji öyküsü bulunması,
• Çocuğun maruz kaldığı allerjenlerin ve irritan maddelerin bilinmesi,
• Bulguların sıklığı ve önem derecesinin saptanması
• Solunum fonksiyon testlerinin yapılması gerekmektedir.

Astımı Tetikleyen Faktörler:
• Allerjenler veya irritan maddeler,
• Viral veya sinüs infeksiyonları,
• Egzersiz,
• Mide asidinde artma (Reflü),
• İlaç ya da besinler,
• Stress, heyecan

Allerjik nezle, astım hastalarının %78’inde görülür. Polenler, küf mantarları, evcil hayvanlar, ev tozu akarları astımı tetikleyen faktörler arasında yayınlar.

Sigara dumanı, ozon, spreyler, deterjanlar, boya ve cila kokuları, ısı, nem ve hava basıncındaki ani değişiklikler de astımın tetikleyici faktörleri arasındadır.

Bazı erişkinlerde aspirin gibi ağrı kesici ilaçlar astımı tetikler. Astımlı hastaların %19’unda bu görülür.

Çocukların %6-8’inde bazı yiyecekler veya yiyeceklerdeki katkı maddeleri astım semptomlarını tetikler. Bunlar, süt, yumurta, yer fıstığı, fındık, soya, balıktır. Bunları yemekten kaçınmak en iyi tedavi yönteidir.

Astım Takibi:

Astım kronik bir hastalık olduğu için düzenli takip ve uygun tedavi gerektirir. Astım tedavisi 4 ana başlıktan açıklanabilir.
1. Objektif olarak, belirli aralıklarla akciğer fonksiyonlarının ölçülmesi ve takip edilmesi,
2. Astımı tetikleyen faktörlerin belirlenmesi ve bunlardan yakınılması,
3. Düzenli olarak ilaç tedavisi,
4. Hasta ve ailenin eğitimi.

Etkin hasta tedavisinin 6 amacı vardır.
1. Kronik semptomların önlenmesi,
2. Normal nefes alıp vermenin sağlanması,
3. Egzersiz dahil, normal aktivite yapılabilmesi,
4. Acil servise veya hastaneye yatışların en aza indirgenmesi
5. Hasta ve ailesinin beklentilerine kulak verilmesi

İlaç Tedavisi:

Astımı düzenli ilaç tedavisi ile kontrol altına almak mümkündür. Astımda kullanılan ilaçlar:

• Solunum yoluyla alınan kortikostreoidler,
• Bronş açıcı ilaçlar,
• Antilökotrienler.

Astımı tetikleyen faktörler ve takibi hakkında hastalar ne kadar bilgi sahibi olurlar ise, astım günlük yaşantılarını o kadar az etkiler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. Surgucum