3 Kasım 2008

Bıttım Sabununa Görkemli Açılış

BITTIM SABUNU NEDİR?

Güneydoğu Anadolu bölgemize özgü bir çeşit yabani fıstık olan “Bıttım”ın yağı özellikle saçları besleyip yumuşatması ve saç derisine iyi gelmesi ile tanınıyor. Ünü Ülkemizi aşan Bıttım sabunu bu özellikleriyle Galler Prensi Charles’ın da tercihi olmuştur. Kendisinin Mardin Gezisiyle tanıştığı ve hala kullanmakta olduğu Bıttım Sabunu, yakın gelecekte sadece otel müşterilerine değil bu değerimizden faydalanmak ve sahip çıkmak isteyen herkese ulaştırabilmek adına çalışmalar sürmektedir. Bıttım Sabunu Güneydoğu Anadolu Bölgesinin Mardin ilinde üretilen özel bir güzellik sabunudur. Bıttım Sabunu Bölgede “Botan Sabunu” olarak da bilinmektedir. Sabunun asıl vatanı Mardin Botan Bölgesidir.

Bıttım Sabun Sipariş için Adres ve Telefon

Orta Çeşme Mahallesi Eski Köşk Meydanı No:133
MARDİN
süleyman BORA
Cep: 05 32 386 26 20 - 0 534 326 86 08


Mardin’de içerdiği doğal bitki türleri ile şifa kaynağı olduğu belirtilen yöresel Bıttım Sabunu’nun pazar açılımını daha geniş kitlelere yaymak ve bu alanda ciddi söz sahibi olmayı amaçlayan bir yatırım daha hizmete girdi. KEDV Mardin Şubesi tarafından 10 kişiden fazla istihdamla üretimine geçilen yöresel bıttım sabununun pazar açılımı Mardin’de start aldı. KEDV Mardin Şube Başkanı Berna Yağcı, beceri kazandırma ve kadınlara istihdam oluşturma bağlamında Mardin’de 10 kişiden fazla kadının, son derece hijyenik koşullarda ve sağlıklı bir şekilde üretimine başladıkları Botan (Bıttım) sabunu’na özgü mamullerin satılacağı bir reyonu Mardin’de görkemli bir açılış töreni ile hizmete sunmanın haklı gururunu yaşadıklarını söyledi. Mardin Birinci Cadde üzerinde yer alan Bıtım Sabun reyonunun açılışına KEDV Başkanı, yönetim kurulu üyeleri, KAMER’e bağlı çok sayıda kadın üye, Mardin Belediye Başkanı Metin Pamukçu’nun eşi Ferda Pamukçu, Vali Yardımcıları’nın eşleri, il Cumhuriyet Başsavcısı, eşi ve çok sayıda davetli vatandaşın katılımı ile davul, zurna eşliğinde ve folklor ekibinin görkemli gösterisi eşliğinde törenle hizmete sunuldu.

Sadece Mardin’de değil, Türkiye ve Avrupa’nın önde gelen bazı ülkelerine yöresel Botan (Bıttım) sabunu satışını gerçekleştirdiklerini belirten Berna Yağcı, içerdiği farklı yararlı bitki türleri ile tamamen doğal olan Botan (Bıttım) sabununun bundan böyle bu reyonda yerli ve yabancı turistlere doğrudan satışla hizmet vereceklerini söyledi. Bu yatırımla atölyeye 10’dan fazla kadına da istihdam oluşturduklarını vurgulayan Berna Yağcı, “Hedefimiz daha çok Pazar payı ile Avrupa’nın bütün ülkelerine yaymaktır. Son derece hijyeni koşullarda ve doğal olan Botan sabunu adını da Mardin-Şırnak arasında ki Cizre bölgesinden aldı. Yüz yıllar önce de bu tür sabun üretimi vardı. Genelde “Bıttım” olarak da söylenen bu sabun türü, tamamı ile organı ve atık maddesi hiçbir biçimde çevreye zarar vermiyor. Bu özelliğinin yanı sıra şifa kaynağı olması sebebi ile de en fazla tüketimi olan sabun türü olma özelliğine sahiptir. Kepeğe, çeşitli deri hastalıklarına, saç dökülmesine karşı etkili olan Botan diğer adı ile Bıttım Sabunu, satış reyonu ile Pazar payının iç piyasada da arttıracaktır. Bundan son derece eminim” dedi.

Halen Mardin ile Güneydoğu Anadolu Bölgesine ait birkaç ilde de satılan bıttım sabunu, en çok piyasadaki şampuan ile kokulu sabunlara karşı en büyük rakip ürün olarak da raflardaki yerini koruyor ve korumaya da devam edeceği ifade ediliyor.

Ekrem Arslan
Mardinlife.com

7 metrekarelik atölyede ihracat rekoru

http://www.kenthaber.com/Resimler/2005/11/29/00067897.jpg

Mardinli sabun ustası Mehmet Dede, 7 metrekarelik atölyesinde ürettiği bıttım sabununu Japonya'dan İspanya'ya kadar birçok ülkeye pazarlıyor.

Mardin'in tarihi Hasan Ayyar Çarşısı'ndaki 7 metrekarelik küçük dükkanıyla kendi ürettiği bıttım sabununu satan 36 yaşındaki Mehmet Dede, sabunun tamamıyla doğal ürünlerden oluştuğu için hiçbir yan etkisinin bulunmamasından dolayı kente gelen bütün yerli ve yabancı turistlerin aradığı ürün haline geldiğini söyledi.

Binbir derde deva olarak tabir edilip, herkese tavsiye edilen bıttım sabununu kendi küçük imalathanesinde oluşturduğu farklı kalıplarla ürettiğini belirten Dede, "Sabun yabani fıstık (bıttım) yağı, melengiç karışımından yapılıyor. Bu iki bitki dışında kesinlikle başka katkı maddelerinin karışımı yapılmıyor. Aynı zamanda kepeği, deri dökülmelerini ve saç dökülmelerini önleyici faktöre sahip. Bıttım sabunu, bölgede 'Botan sabunu' olarak bilinmektedir. Sabunun asıl vatanı, Mardin Botan bölgesidir. Bu bölge, Mardin'den Şırnak'ın Cizre İlçesi'ne kadar yayılmaktadır" dedi.

Mardin'e gelen yabancı turistlerin aldığı bıttım sabununu, Japonya'dan İspanya'ya kadar birçok ülkeye gönderdiklerini söyleyen Mehmet Dede, yanında sakladığı 100 yılık sabunu göstererek, bıttım sabununun yıllandıkça etkisinin fazla olduğunu ve en etkili sabunun en eski sabun olduğunu ifade etti.

Kendi imalathanesinde ürettiği sabunlar için TSE'ye patent başvurusu yaptıklarını ve İpek Yolu Bıttım Sabunu olarak satışa çıkarmak istediklerini belirten Dede, sabun üretimini dedesinden öğrendiğini anlattı.

Son zamanlarda Avrupa'dan sonra Arap ülkelerinin ilgisini çeken bıttım sabunu için başta Suriye, Irak, Suudi Arabistan, Cezayir ve Fas'tan örnek siparişler aldığını açıklayan Dede, "Tamamıyla doğal ürünlerden üretildiği için yan etkisi bulunmuyor. Saçları besliyor ve yumuşak hale getiriyor. Ayrıca, beyaz saçlara doğal güç vererek, siyahlaşmasına neden olmaktadır. 50 santimetre boyunda 40 santimetre ebadında olan bıttım sabununu üretmek için 1 hafta boyunca çalışıyorum. Yani anlaşılacağı gibi, bu sabunu üretmek, maharetin yanında sabır da gerektirir" şeklinde konuştu.

12 bin yıllık tarihi dolayısıyla UNESCO'nn gündemine dünya kültür mirasına aday şehir olarak giren Mardin'e gelen yerli ve yabancılar tarafından ilgi gören sabunun, Mehmet Dede'nin dükkanından şu sıralar başta İspanya olmak üzere siparişler üzerine Japonya'ya kadar ihracatı yapılıyor. Mehmet Dede, Mardin'e gelen yabancı turistlerin güzergahı üzerinde olan dükkanının iri sabun kalıplarıyla ilgi çekmesi üzerine satışlarının başladığını da sözlerine ekledi.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. Surgucum