4 Ocak 2009

Kürd Sahsiyetleri; TRT 6 Şeş olumlu bir açılımdır

http://surgucum.googlepages.com/TRT6SesKurtceKanaliLogosu.JPG

TRT Şeş’in yayın hayatına başlaması Kürt siyasetçi, yazar, akademisyen ve sanatçılar tarafından sessiz devrim olarak yorumlandı. KADEP Gnl. Bşk. Maskan, ‘İlk defa vatandaş olduğuma inandım’ dedi.

KÜRTÇE yayın yapan TRT 6’nın yayın hayatına başlamasını Kürt kökenli siyasetçi ve aydınların büyük bölümü olumlu karşıladı. Katılımcı Demokrasi Partisi (KADEP) Genel Sekreteri Nizamettin Maskan TRT 6’yı ‘Bir Kürt olarak ilk defa Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olduğuma inanmaya başladım’ diye değerlendirdi. Başbakanlık İnsan Hakları Kurulu Başkanı Prof. Dr. Hasan Tahsin Fendoğlu ‘sessiz devrim’ olarak nitelerken, kapatılan DEHAP Genel Başkanı Tuncer Bakırhan, TRT Şeş’i beğendiğini belirterek, ‘Türkiye yıkılmadı, daha güçlü bir şekilde inşa edildi. Çok sağlam bir çimento atıldı’ yorumunu yaptı. TRT Şeş’le ilgili Kürt siyasetçi ve aydınların görüşleri şöyle:

Sağlam bir çimento oldu

Başbakanlık İnsan Hakları Başkanı Prof. Dr. Fendoğlu: ‘Ümit ediyorum ki Türkiye’nin gelişmesine her bakımdan büyük katkısı olacaktır. İnsan hakları açısından çok büyük ilerlemedir. Çok köklü ve bir sessiz devrim aslında Türkiye için.’

Kapatılan HEP ve DEP Genel Başkanı Feridun Yazar: ‘Kürtçe yayını olumlu bir adım. Bunun anlamı, devlet inkar siyasetinden vazgeçti demektir. Geri kalan yasakların da bir an önce kalkmasını umut ediyorum.’

HAK-PAR Gnl. Bşk. Yrd. Ümit Pektaş: Kürt dili ve Kürt kültürü açısından atılan her türlü adımı olumlu buluyoruz.’

Kapatılan DEHAP Genel Başkanı Tuncer Bakırhan: Kanal kendi başına olumlu. Ben de izledim. Beğendim, dilerim böyle devam eder. Türkiye yıkılmadı, daha güçlü bir şekilde inşa edildi. Çok sağlam bir çimento atıldı.’

Tarım ve Köyişleri Bakanı Mehdi Eker: ‘Çok önemli ve olumlu bir adım. Bu bir ihtiyaçtı. Geç kalınmış bir adımdı.’

AK Parti Adana Milletvekili Dengir Mir Mehmet Fırat: ‘Geç kalınmış bir teşebbüs. Ümit ediyorum ki gelişerek devam eder ve olumlu bir adım olur.’

Devlet Bakanı Mehmet Şimşek: Piroz be TRT şeş li ser xˆrˆ be (TRT 6 kutlu olsun, hayırlı olsun).’

AK Parti Diyarbakır Milletvekili Abdurrahman Kurt: ‘Ülkemizin kaynaşmasına en büyük hizmettir.’

AK Parti Muş Milletvekili Seracettin Karayağız: ‘Güzel bir başlangıç oldu. Bölge barışına katkı sağlayacaktır.

AK Parti Ağrı Milletvekili Mehmet Hanifi Alır: ‘Demokrasi ve kardeşlik için Türkiye’nin büyüklüğüne ve tarihine layık bir kanal olacağına inanıyorum.’
AK Parti Van Milletvekili İkram Dinçer: ‘Türk ve Kürt halkının kardeşliğini gösteren güzel ve şık bir düşüncenin ürünü oldu. Bu kanal kardeşliğin pekişmesinin zuhurudur.’

AK Parti Şırnak Milletvekili Abdullah Veli Seyda: Kanalın, Türkiye’nin birliği ve beraberliğinin çimentosu olacağını düşünüyorum.’

AK Parti Hakkari Milletvekili Rüstem Zeydan: Güzel bir başlangıç. Demokratik bir açılımın ifadesi.’

AK Parti Batman Milletvekili Mehmet Emin Ekmen: ‘Gecikmiş bir adım olmakla birlikte Türkiye’nin birlik, bütünlük ve kardeşliğine büyük katkı yapacaktır. Bölgemizde de büyük heyecan yaratmış durumda.’

CHP Adıyaman Milletvekili Şevket Köse: ‘Olumlu bir adım olarak görüyorum. Her şeye rağmen o insanları bu şekilde kucaklarız.’

DTP Grup Başkanvekili Selahattin Demirtaş: ‘Olumlu bir gelişme. DTP’nin Kürtçe televizyon kanalından rahatsız olması düşünülemez. Ancak temkinliyiz. Bu kanalın DTP’ye karşı kanal haline getirilmemesi gerekir.’

DTP Muş Milletvekili Sırrı Sakık: ‘Kürtçe kanalın hayata geçmesini olumlu buluyoruz. Kürtlerin yıllardır verdiği mücadelenin bir ürünü.’

DTP Siirt Milletvekili Osman Özçelik: ‘Olumlu karşılamak lazım. Umarım bunun devamı da gelir.’

Bayram Bozyel (Hak - Par Genel Başkanı): ‘Olumlu. Bunda Kürt demokratlarının yürüttüğü mücadelenin payı var. Kürtçe engellerin ve yasakların da kaldırılması gerekiyor.’

Sedat Yurttaş (Kapatılan eski DEP milletvekili) ‘Yıllardır süren yanlış politikadan dönmeyi ifade ediyor. Devletle Kürt halkının barışması anlamında siyasal bir adım.’

Esat Canan(eski milletvekili): ‘Bu Türkiye’nin zenginliğine zenginlik katar. Bunu bir lütuf olarak değil doğal hak olarak görmek gerek.’

Haşim Haşimi(Eski Diyarbakır Milletvekili); ‘Devletin resmi kanalında böyle bir yayını önemsemek gerekir. Manevi bir değeri var. Önemli olan iyi niyet ve zihniyet değişimidir.’

İLK DEFA VATANDAŞ OLDUĞUMA İNANDIM

KADEP Genel Sekreteri Nizamettin Maskan: Bir Kürt olarak ilk defa Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olduğuma inanmaya başladım. Şimdiye kadar, göçeriz, sığınmacıyız gibi algılandık. Güzel bir olay. İnşallah böyle devam eder.

Keşke bunca acı yaşanmadan bu adım atılsaydı

Selim Toprak (Fotoğraf Sanatçısı): ‘Geç kalmış bir adım ama yine de olumlu ve güzel bir gelişme olarak görüyorum.’

İbrahim Gürbüz (Kürt Enstitüsü’nün kurucusu) ‘Bunca acı yaşanmadan yapılması gerekirdi. Sivil bir yayının çok faydalı olacağını düşünüyorum’.
Metin Kahraman (Sanatçı): ‘Benim bir hafta önce Bingöl’deki konserim engellendi. Buna rağmen sevindirici. Türkiye’nin bugün bunu konuşması azımsanmayacak bir değişim.’

Kazım Öz (Yönetmen): ‘Çok geciken bir adım. Daha birkaç yıl önce Ahmet Kaya, Kürtçe söylediği için sürgüne gitti. Gecikmiş de olsa çok anlamlı.’

Murat Batgi (Tiyatrocu ): TRT şeş barışın müjdecisi olmalı, halkların kardeşliğinin hiç bitmeyen sesi olmalı. Bu kanal hümanizmin sesi olmalı, militarizmin yedek gücü değil.

Ahmet Güneştekin (Ressam): ‘Hükümetin cesurca ve demokratik adımları barışa ve demokrasiye götürecek bizi.’

Selim Temo (Şair): Böyle bir girişim sorunun muhataplarından bağımsız yapılıyor. Tarihsel bir dönüşüm. Kürtler’in taleplerini taşıyan kesimlerin de katkısı önemsenmeli. Geriye dönük yasal uygulamalar yapılmalı.
Gülten Kaya: Amaç ve hedeflenen şey doğru olsa dahi çok yeterli değil. Bu dilin ve kültürün sağlıklı tanınması için, atılan bu adımın yasal zemininin de sağlanması gerekiyor.

Canip Yıldırım (Yazar): Türk-Kürt kardeşliğini kuvvetlendirir.

Müfit Yüksel (Sosyolog): Demokratikleşme alanında ciddi bir gelişme.

Mesut Yeğen (Yazar): Kürt meselesine ilişkin yapılmış reformların en radikali ve en önemlisi.

Yılmaz Ensaroğlu (Yazar): Devlet eliyle bu yayının yapılması devlet yükümlülüğü ve Kürtler’in de hakkı.

85 yıllık tarihin en önemli adımı

Tarık Ziya Ekinci(Yazar): Toplumun demokratikleşmesi çerçevesinde atılan adımları takdir ederim. Bu adımın kalıcı kılınması gerekiyor.

Enver Sezgin(Yazar): ’Kürt sorununun çözülmesine yönelik adımlara kapı aralanmıştır.’

Altan Tan (Yazar): ‘Barış ve Kürt sorunun çözümü için olumlu adım.’

Talat Tepe(Avukat): ’Demokratikleşme açısından önemli.’

Doç. Dr. Mazhar Bağlı: ‘Psikolojik olarak insanların dışlanmışlık duygularını okşar. Çok önemli.’

Sait Şanlı (Kan davalıları Barıştırma Komitesi üyesi) ‘Devlet ile halkın barışması anlamında da önemli.’

Nedim Cizmeci (Diyarbakır Turizm Tanıtma Vakfı Başkanı): ‘Önceden Kürtçe kaset bile dinleyemezdik. Önemli bir adım.’

Sezgin Tanrıkulu (Diyarbakır eski Baro Başkanı) ‘Kürtçe yayın içeriğinden öte siyaseten önemli.’

Mehmet Kaya (Diyarbakır Ticaret Odası Başkanı) ‘İnsanların uzun süredir beklediği bir hizmetti.’

Halil Balkan (Şırnak Ticaret Odası Başkanı) ‘Cumhuriyet tarihinden bu yana atılan en önemli adım.’

Şahismail Bedirhanoğlu: ‘Eleştiriler yersiz. Kürtçe TV iyi başladı.’

Fahrettin Akyıl (Diyarbakır Ticaret Borsası Başkanı) ‘Yıllardır beklediğimiz bir Kürtçe TV var. TV’nin önünden kalkamaz olduk.’

Naci Sapan (Olay Gazetesi Yayın Koordinatörü) ‘Küçük ancak anlamlı bir adım. ’

Feridun Irak (Van Ticaret Borsası Başkanı) ‘Bu kanalda kendi kültürümüzü görüyoruz’

Ümit Fırat (Yazar): ‘Heyecan verici.’

Cafer Solgun (Yazar): Devletin bu açılımı çok anlamlı.

Sami Tan (İstanbul Kürt Enstitüsü Başkanı): Demokratikleşmeye ve Kürt meselesinin çözümüne kısmen hizmet edecektir.’

Şefik Beyaz (Yazar): ‘Kürtçe’nin meşruiyetinin kabullenilmesi olumlu.’

Şeyhmuz Diken (Yazar): ‘Sadece devlet politikası alanında bunu tutmak yanlış. Kürtçe’nin önündeki engeller temizlenmeli.’

Cemal Taş (Tij Yayınları sahibi yazar): ‘Demokratikleşmede Kürt meselesinin de çözümünde faydası olabileceğine inanıyorum.’

Muhsin Kızılkaya (Yazar): 80 sene sonra devlet Kürtlerden özür diledi.

Osman Kavala (yazar-işadamı):TRT 6’yı çok olumlu buluyorum.

Naci Kutlay(Yazar): Çok önemli bir gelişme.

Abidin Parıltı (Yazar): Eskiden bir hayaldi. Bu ülkede insanların birbirine daha çok bağlandığını görüyoruz.

Tahir Elçi (Avukat): Kürt meselesinin çözümünde katkısı olur.

Zozan Özgökçe (Van Kadın Der. Bşk): Kürtler bu konuda önyargılı olmamalı. Ön yargılı olunursa yapılan iyi şeyler görülmez.

Münir Ceylan (Petrol-İş eski Gnl Bşk.): Geç kaldı gibi tartışmalara çok girmemek lazım. Buna katkı sağlamak lazım.

STAR GAZETESİ : LÜTFi KAPLAN-NEŞE SARIDOĞAN-HELiN ŞAHİN-ÖZKAN TAMiRAK




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. Surgucum