23 Şubat 2009

Mardin’de adım adım ilk yardım

AstraZeneca, Milli Eğitim Bakanlığı ve TOÇEV işbirliğiyle hayata geçirilen ve “ilk yardım” konusunda bilinçlendirme niteliği taşıyan “İlk Yardıma İlk Adım” projesi Mardin'de hayata geçirilecek.
http://www.kyreniacomputer.com/karpuz/images/ilkyardim.jpg
“İlk Yardıma İlk Adım” projesi 26 Şubat tarihinde Ömerli bölgesinde bulunan Ömerli Yatılı İlköğretim Bölge okulu ve Yeşilli Bölgesinde bulunan Yatılı İlköğretim bölge okulunda, 27 Şubat tarihinde ise Kızıltepe bölgesinde bulunan 80.Yıl Kızıltepe Yatılı İlköğretim Bölge okulunda gerçekleştirildi.

Türkiye’nin her köşesindeki öğrenci ve öğretmenlerde ilk yardım bilinci yaratılması ve ilk yardımın temel unsurlarının aktarılması amacıyla hayata geçirilen “İlk Yardıma İlk Adım” projesi bugüne kadar yaklaşık 20.000 kişiye ulaştı. TOÇEV tarafından yürütülen ve AstraZeneca desteği ile şehir şehir dolaşan proje Milli Eğitim Bakanlığı’nın himayesi altında devam ediyor.

Kasım 2007’de başlayan “İlk Yardıma İlk Adım” bilinçlendirme programında genel ilk yardım bilinci, hayvan ısırmalarında ilk yardım, hasta ve yaralı taşıma teknikleri, yaralanmalarda ilk yardım gibi hayati önem taşıyan konu başlıkları yer alıyor. Eğitim verilen her okula ecza dolabı hediye ediliyor.

Konya, Eskişehir, Isparta, Antalya, Adana, Gaziantep, İzmir, Bursa, Denizli, Manisa, Aydın, Afyon , Van, Diyarbakır illerini ziyaret eden projenin ilk etabı yaklaşık bir yıl olarak planlanmıştı. Projenin ikinci etabı ise yeni eğitim-öğretim dönemi ile beraber Zonguldak ve Bartın ile başlayarak Amasya, Kastamonu, Kocaeli, Ankara, Hatay, Kilis, Malatya ve Kahramanmaraş’ta verilen eğitimler ile devam etti. Daha küçük yaşlarda “ilk yardım” bilincinin oluşturulmasını hedefleyen proje kapsamında, öğretmen ve aileler için “İlk Yardım El Kitabı” hazırlandı. Okullara ise içi temel ilk yardım malzemeleriyle dolu ecza dolabı hediye ediiyor. Projde bilgi aktarımı görsel anlatımlarla destekleniyor. Hem eğitici hem de eğlendirici bir senaryoya sahip olan “Çantamdaki İlkyardım” isimli tiyatro gösterisiyle de katılımcılar hem eğleniyor hem de öğrendiklerini pekiştiriyor.

İlk yardım hayat kurtarır

Hayati öneme sahip ilk yardım bilgilerine halen toplumumuzda çok az sayıda kişi sahip; oysa herkesin bir gün ilk yardıma ihtiyacı olacağı unutulmamalı ve herkesin ilk yardım bilgisi alması insani bir sorumluluk olmalıdır.

İlk yardım, herhangi bir kazaya uğramış kişiye olay yerinde eldeki olanaklarla tıbbi araç gereç kullanmadan sağlık personeli gelinceye kadar yapılan işlemlerdir. Eğer gerekli ilk yardım bilgisine sahip değilseniz, ambulans gelene kadar herhangi birinin yaralıyı hareket ettirmenize engel olmanız en akıllıca davranış olacaktır. Sadece bilinçsizce taşımayı engellemek bile, yaralının yaşam olasılığını arttıracaktır. Eğer kaza geçiren araçta yangın patlama gibi olağanüstü durum varsa ve solunumu durmuşsa, ancak o zaman yaralıyı araçtan çıkartmaya çalışın. Tabi hasta veya yaralı taşıma kurallarını biliyorsanız. İlk yardımda en kritik hareket sağlık ekipleri gelene kadar hasta ve yaralının olay yerinde değerlendirilmesidir. Yaralının hayata dönmesini sağlayacak bu sihirli dokunuşu herkes mutlaka öğrenmeli!

İşte bu projenin ana amacı da çocuklara küçük yaşta bu bilincin verilmesi ve doğru bir ilk yardımın nasıl olması gerektiğinin anlatılması. TOÇEV, Milli Eğitim Bakanlığı, Sağlık İşleri Daire Başkanlığı ve AstraZeneca tarafından yürütülen “İlk Yardıma İlk Adım” projesi ilk yardım konusunda toplumsal bilinç ve farkındalık yaratmayı hedefliyor.

Milli Eğitim Bakanlığınca desteklenen eğitimin konu başlıkları;

* Genel ilk yardım
* Hasta ve yaralının olay yerinde değerlendirilmesi
* Kanamalarda ilk yardım
* Yaralanmalarda ilk yardım
* Yanık, donma ve sıcak çarpmasında ilk yardım
* Kırık çıkık ve burkulmalarda ilk yardım
* Bilinç bozukluklarında ilk yardım
* Zehirlenmelerde ilk yardım
* Hayvan ısırmalarında ilk yardım
* Göz kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilk yardım
* Solunum yolu tıkanmasında ilk yardım
* Hasta ve yaralı taşıma tekniklieri

“Çantamdaki ilkyardım”

Ülke çapında her ay iki ilde düzenlenen programlarda eğitmen, tiyatro oyuncu kadrosu ve proje destek kadrosundan oluşan bir ekip il il dolaşarak projenin öğrenci ve öğretmenlerle buluşmasını sağlıyor. “İlkyardıma İlk Adım” ekibi gittikleri her okulda 2 saat ilk yardım eğitimini verdikten sonra, TOÇEV Çocuk Tiyatrosu tarafından hazırlanan “Çantamdaki İlk Yardım” isimli 45 dakikalık tiyatro oyunu sahneliyor. Aktivitelerin sonunda okul yöneticilerine ecza dolabı ile beraber sertifika veriliyor. Tüm katılımcılara “İlkyardıma İlk Adım” kitapçığı dağıtılıyor.

2007 yılında 4 ili ziyaret eden “İlk Yardıma İlk Adım” projesi 2008 yılı souna kadar toplam 18 ile ulaşmıştı.

İnternet’te ilk yardım: www.ilkyardimailkadim.org
İlk Yardıma İlk Adım projesinin İnternet sitesinde projenin amacı ve kapsamının yanı sıra eğitimin ulaştırıldığı iller ve okullarla ilgili güncel bilgi, fotoğraflara yer veriliyor. Siteyi ziyaret edenler ayrıca proje için özel olarak hazırlanan “İlk Yardıma İlk Adım” kitapçığını yükleme olanağı da buluyor.

Trafik kazalarında ilk yardım

Ülkemizde her yıl karayollarında irili ufaklı çok sayıda kaza meydana geliyor. Trafik kazaları ilk yardımın hayati öneme sahip olduğu durumlardan sadece biri. İşte yapılaması gerekenler:

Yolculuğa çıkmadan önce arabanızı teknik yönden mutlaka kontrol ettirmelisiniz. Yolculuk sırasında herhangi bir kaza meydana geldiğinde ya da kaza ortamında kaldığınızda, olay yeri güvenliğini sağlamak ve ikincil kazaya sebep olmamak için yanınızda mutlaka reflektör, yangın söndürme cihazı bulunmalıdır.

Herhangi bir kaza ile karşılaştığınızda ilk yapacağınız iş, olay yeri güvenliğinin sağlanmasıdır. Kazaya uğrayan araç mümkünse güvenli bir alana alınmalı, olay yerini görünebilir biçimde işaretlemek için arabanın önüne ve arkasına reflektör yerleştirilmelidir.

Meraklı kişiler olay yerinden uzaklaştırılmalı, kazaya uğrayan aracın kontak anahtarı kapatılmalıdır. Sigara içilmemelidir ve içilmesine izin verilmemelidir. Eğer aracınız LPG’li ve gaz varlığı söz konusu ise; gaz vanası hemen kapatılmalıdır.

Eğer yoldan geçen biri iseniz hemen arabanızı sağa çekip dörtlülerinizi yakmalı, yine sizde aracınız önüne ve arkasına reflektörlerinizi yerleştirmelisiniz.

Bu tür olaylarda öncelikle acil yardım istemelidir. Acil yardım istemek içinde 112’yi aramalısınız. 155 yada 156’yi daha sonra arayın. Zamandan kazanmak istiyorsanız ya da o andaki panik ortamında numarayı karıştırmak istemiyorsanız 112 numarasını telefonunuzun hızla arama tuşuna kaydedin. 112’yi aradığınızda da daha önceden hangi bilgileri telefonun ucundaki sağlık personeline vereceğinizi bilmeniz gerekmektedir. 112 arandığında kesin yer ve adres, kim, hangi numaradan arıyor, olayın tanımı, hasta ya da yaralı sayısı, durumu, nasıl bir yardım yapıldığı açıklanmalıdır.

Arabanızda mutlaka bir ilk yardım çantanız olsun. İlk yardım çantanızın genellikle küçük, birkaç gözü olan ve basit bir çanta olmasına dikkat edin. İlk yardım çantanızı arabanız kazaya maruz kaldığında kolayca ulaşabileceğiniz bir yere koymalısınız. Örneğin arabanızın bagajına koyduğunuzda, arkadan çarpma meydana gelmiş ise bagaj kapağınız açılmayacak ve çantanızı kullanamayacaksınız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. Surgucum