29 Eylül 2009

Eğitimsen'den Anadil'de Eğitim Talebi

Eğitimsen koordinatörlüğünde bir araya gelen Kızıltepe’deki sivil toplum örgütleri bir basın açıklamasıyla anadille eğitim istedi.

Kızıltepe Mecit Yücel Barış Parkı’nda gerçekleşen basın açıklamasına açıklamada imzası bulunan sivil toplum örgütleriyle birlikte Kızıltepe belediye başkanı Ferhan Türk’te hazır bulundu. Kürtçe’nin ikinci resmi dil olarak anayasal güvence altına alınması gerektiğini talep eden dil gönüllüleri adına açıklamayı Kızıltepe Ticaret ve Sanayi Odası Meclis Başkanı Beşir Dündar okudu. Kürtçe okunan açıklamanın ardından bir yazı tahtası önünde Kürtçe alfabeyi içeren harfler katılımcılara tanıtıldı. Parkta oturanların da ilgiyle izlediği basın açıklaması Kürtçe: ‘Dilimiz Değerimizdir’, ‘Dilimiz Varlık Nedenimizdir’ şeklinde sloganlar atıldı. Yapılan açıklamanın Kürtçe yazılı metnini sitemiz yazarlarından Faraç Çobanoğlu’nun çevirisiyle Türkçe’ye dönüştürüp siz okurlarımızla paylaşıyoruz;

Basına ve Kamuoyuna

Değerli arkadaşlar ve basın emekçileri,

Bildiğiniz gibi 2009-2010 eğitim-öğretim yılı başladı. Ancak bu başlangıçla beraber bir çok eksiklik ve çeşitli sorunlar da ortaya çıktı.

Bu coğrafyada anadille eğitim sorunu, temel sorundur. Yıllardır Kürtçe ile eğitim yasaktır. Kürd dili ile eğitim sorunu Kürt sorununa bağlıdır. Eğer bu sorun olumlu bir şekilde çözülürse, kalıcı bir barış süreci tesis edilirse bu sorun da (Kürt Sorunu) çözümlenir.

AKP hükümeti, Kürt sorununun çözümü için bir açılım yaptı ve bir dizi girişimlerde bulundu. Sorunun çözümü için demokratik ulusal kimliklerin tanınması gerek. Bunun için de acilen anadille eğitim hakkının tanınması lazım. Bu anlamda eğitim için gerekli altyapının oluşturulması ve şartlarının gerçekleştirilmesi gerekir. Anadille eğitim ve Kürt dilinin ikinci resmi dil olması gerekmektedir. Geçmişte anadille eğitim hakkından bahs eden sendikalar, dernekler çeşitli soruşturma ve kovuşturmalara maruz kalmıştı. Bunlardan biri de Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası olan Eğitimsen idi.

Sonuç olarak devlet yetkililerine, iktidar ve muhalefete sesleniyoruz: Aşağıda imzası bulunan sivil toplum örgütleri olarak;

Kürt dili ile eğitim Kürt Sorununa bağlıdır; bu naiv ve doğal bir haktır. Ortak bir kararla bu hakkın yasa ve anayasada garanti altına alınmasını talep ediyoruz.



Ji çapemenî û raya giştî re!



Hevalên heja û kedkarên çapemeniyê, weke hûn jî dizanin perwerdehî û hindekarî ya sala 2009-2010’an destpêkir. Lê mixabin ev destpêkirin dî-

sa kêmasî û pirsgirêkên cur bi cur derxist holê.

Li vê erdnîgariyê pirsgirêka perwerdehiya zimanê zikmakî; ya herî se-

reke ye. Bi salan e bi zimanê kurdî perwerdehî qedexe ye. Pirsgirêka zimanê

kurdî girêdayî pirsgirêka kêşeya kurdî ye. Eger ev pirsgirêk bi awayek erênî bê

çareserkirin û aştîyek mayinde çêbibe dê ev pirsgirêk jî çareser bibe.

Hukûmeta AKP’ê, ji bo çareserkirina kêşaya kurd; vekirinek kir û ket hewl-

danek e. Ji bo çareseriya pirsgirêkê lazim e nasnameyên netewên demoqratîk bên nasîn. Ji bo vê jî divê teqez perwerdehiya zimanê zikmakî bê qabûlkirin. Divê şert û mercên perwerdehiyê jî bê amadekirin. Lazim e ji bo zimanê zikmakî gav bên avêtin û têkeve makezagonê û zimanê kurdî bibe zimanê fermî yê duyemîn.

Di paşerojê de kîjan sazî, komel û sendîqa qala ziman û mafê perwerdehî-

yê kiribû li himberî erîş û lêpirsînê re rû bi rû mabûn. Yek ji wana jî, sendîka-

ya zanîst û perwerdehiyê ya mamosteyan Egitim-Sen bû.

Di encamê de em bangî desthilatdarên devletê; iqtîdar û muxalefetê dikin.

pirsgirêka perwerdehiya zimanê kurdî girêdaye kêşeya kurd e. Mafekî gelek

rewa û xwezayî ye. Bi biryarek hevpar divê ev maf di qanûn, zagon û makeza-

gonan de bên mîsoger kirin.

Zimanê me, hebûna me ye.

Ziman bê perwerdehî azad nabe.

Bijî zimanê zikmakî.

Kızıltepe Kent Konseyî, Eğitim-SEN, SES, Tüm-Bel-SEN, BES,

Ticaret ve Sanayi Odası, İHD, Çev-GÖN, MKM, Belediye-İŞ, Marangozlar Odası Esnaf Kefalet Koooperatifi, Esnaf Sanatkarlar Odası, Muhtarlar Derneği, Güvercin Sevenler Derneği

Haber Faraç Çobanoğlu/Kadir ÜRÜNDÜ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. Surgucum