17 Şubat 2008

SERENLİ KÖYÜ (DENGIZA)

Aran -Aşağı Ocak - Aykut - Bağlıca - Bağyaka - Beşkavak - Çınarönü - Dereiçi - Dereyanı - Durusu - Düzova - Elmabahçe - Erdalı - Gürağaç - Gürpınar - Hisarkaya - İçören - İşgören - Kayatepe -Kışlak - Kırkdirek -Kocahöyük - Köprülü - Serenli - Soylu - Sultan Şeyhmus - Şenocak - Taşlık - Üçkavak - Üçerli - Yaylabaşı - Yaylacık - Yazır - Yenilmez - Yukarı Ocak

--------------------------------------------------------------------------------------------------

SERENLİ Muhtarı: Murat YILMAZ 0 535 602 60 06

-----------------------------------------------------------------------

SERENLİ HAKKINDA

Serenli Köyü (Dengıza): Sonradan adı serenli diye değiştirilen, zamanın da göç etmiş ya da ettirilmiş Şexo ailesinin kendi çabalrıyla kurduğu bir köydür. Bu nedenle Serenli köyüne Raaya yani hiç bir aşirete bağlı olmayan denilir. Bölgede tarihinde Sürgücü aşiretine bağlı kalmadan yıllarca özgürce yaşayabilmiş tek köydür Serenli. 1980 -1990 lı yıllardaki düşük yooğunluklu savaş döneminde devlet tarafından boşaltılan, dizi ve filmlere ayrıca mekan olan Serenli Köye dönüş projesinden sonra birkaç aile imza karşılığı geri dönmüştür.

-----------------------------------------------------------------------

Sevgili Ziyaretçilerimiz;

Bu sayfayı köyünüze ayırdık. Elinizde köyünüze ait güzel resimler, köyünüzü tanıtıcı yazılar varsa bize gönderirseniz bu sayfada yayınlarız.
Bilgi ve resimleri surgucum@hotmail.com veya surgucum@mynet.com e-mail adresimize gönderebilirsiniz.
Mehmet AYAZ



Daha Büyük Haritayı Görüntüle

26 yorum:

  1. SÜRGÜCÜLÜLER İLE İLGİLİ BİR SİTENİN OLDUĞUNU İNTERNETTE GEZİNİRKEN FARKETTİM.ÇOK HOŞUMA GİTTİ.BEN DE MARDİN MERKEZDE 6 YILDIR AVUKATALIK YAPMAKTAYIM.TÜM DOSTLARLA TANIŞMAKTAN MEMNUNİYET DUYACAĞIM.BU ARADA DENGIZA KÖYÜNDENİM.

    AV. HİKMET ALÖKMEN
    avukathikmet@mynet.com

    YanıtlaSil
  2. selam.Tanıtım yazısı çok çarpıcı.Eğer öyle bir gerçeklik varsa üzerine gidilmeli ve açığa çıkarılmalıdır.Zamanımızda da bu tür yaşamların kahramanlaştırılması bence gerekli her nekadar olması gereken bu olmasa da..bende dengizalıyım.Şexo benim de atamdır.Gerçekten göç ettirilmişizdir ve sisteme de gelmemişizdir.Dengıza nın biraz sözsel bir tarihi var.Göçebe zihniyeti derinliğince yaşadığı aşikardır.İçinden çıkan halk bunun göstergesidir.Bu kimliği yaşamak ve yaşatmak bize kalan miras ve görevdir.saygılar felatimez@yahoo.com

    YanıtlaSil
  3. Salahattin Aslan adında bir dengızalı, 1978-1980 yılları arası Savur Lisesi Müdürüydü. Bizlerde o yıllarda Savur'da öğrenciydik. Hakkımızı ona helal etmiyoruz. Bizler köyden binbir güçlükle ilçeye gelip okuyorduk. Salahattin Aslan efendi bize çok kötü davranıyordu. Köylerden gelenleri en ufak bir bahaneyle çok döverdi. Yaşıyorsa, Allah Onu ıslah etsin, ölmüşse Allah rahmet etsin diyemem. Her yerin iyisi ve kötüsü vardır. Dengızayı ve dengızalıları seviyoruz. Ama Salahattin Aslan hariç.

    YanıtlaSil
  4. mala şexo aslen suriyeye bağlı bir köy olan deqore köyündendir.dengızayı o aile kurdu.mala evdi(şimdi o aileden kimse yok) ise sonradan gelen ikinci aiedir.dengıza köyü bilinenin aksine çok fazla eski bir geçmişiyoktur.en eski köy savurda qıllıt(dereiçi )köyüdür.sonra kunıfır ,elfan,avina ve baqustan gelir.kunıfır ewinadan da daha eskidir.ewina, elfan(elf arapçada bin demektir ismi bin evli anlamına gelir.asıl yerlileri beyruta sürülmüşlerdir.),deriş(dera rişodan gelir ismi) eski bir hristiyan köyüdür aslında.dengızanın tarihi ise sözel tarihe göre 490 yıllık tır ama ben okadar eski olduğunu düşünmüyorum.benim tahminim 300dür.

    YanıtlaSil
  5. ben de vanda yaşayan bir dengizalıyım fakat köyümü hiç görmedim bi türlü nasip olmnadı

    YanıtlaSil
  6. 1800lerin ortalarında biriva ve savur beyleri ile dengizalıların mücadeleleri olmuştur.ne sürgücü beylerinin nede savur ve biriva beyleri dengizayı etkisi altına koymuştur.savur beyleri hacı beg zamanında şu anki mala hacike diye bildiğimiz ailenin atalarından hacikenin oğlu beko bizzat savur beyleri ile çatışmıştır.biriva beylerine kurduğu pusu ise halen anlatılagelir.dengizanın isminin de dengziza yani sesin yankılanması biçimnde.dengiza yı farklı aileler oluşturuyor.mehla jeri ve jori diye tabir edilen iki mahallesi vardır.mala hacike aslen siirt kurtalanın comaniye(atabağı beldesi)den geliyorköyü kuran mala şexo suriyenin deqoresindendir.köyün etkin ailelerinden mala berket aslen ezidi kökenli olup silvanın şewlerasından geliyor.

    YanıtlaSil
  7. SELAHATTİN ARSLAN HAKKINDA YARUM YAPAN ŞAHIS OZAMANDA BELLİYMİŞ ADAM OLAMAYACAĞIN ONDAN DAYAK YEMİŞSİN DİR

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır ben ondan dayak yemedim. Ama bir seferinde köylü bir arkadaş (köyün ismini söylemeyeyim), Okula gitmek için acele ediyordu, o esnada lisenin daha berisinde bir ilk okul vardı. Günlerden pazartesi idi. O okulun meydanında önce bu ülkenin yüz karası olan “Andımız” (yüzkarası ifadesi Andımız için kullanıyorum) daha sonra da “İstiklal Marşı” okunuyordu ve o arkadaş geç kalmış olacaktı ki, o heyecandan İstiklal Marşı okunurken duymamış ve okula yetişmek için acele etmiş. Bu esnada Bizim Salahattin Efendi onu görmüş. Her zaman olduğu gibi Okul İdaresi bizi dışarda toplamıştı (Lisenin Bahçesinde) Salahattin Hoca o zaman Müdür, bir iki kelam ettikten sonra o arkadaşı çağırdı, o kadar öğretmen ve öğrencilerin içinden hem ona hakarette bulundu ve hem de acımasızca dayak atıyordu, biz hepimiz buna şahit olduk. Salahattin Hoca o zamanın şartları doğrultusunda o arkadaşımızı odasına çağırıp nasihat edebilirdi. Ama bunu yapmadı ve bu görgüsüz harekette bulundu. Kısacası bir ırkçı Türk’ten daha ırkçı davranırdı. Bu da üzerimizde olumsuz etki bıraktı. Yukardaki arkadaş; benim, adam olmam için dayak attığını söylüyor. Hayır efendi, tahminin yanlış ben ondan dayak yemedim. Derslerim iyiydi, ortaokul ve lise diplomayı pekiyi dereceyle aldım. Hiçbir hocadan minnetim yoktu, hiçbir dönem de bütünlemeye kalmadım. Bahis ettiğim Salahattin Hoca beni ortaokul birinci sınıfta sınıf başkanı yapmıştı ve bu sınıf başkanlığım lise son sınıfına kadar devam etti. Allah’a şükür şimdi de insanlık standartlarına uygun bir hayat tarzım var. Şimdi bu arkadaş diyebilir ki; bak Salahattin Hoca seni sınıf başkanı yapmış daha ne nankörlük ediyorsun. Güzel kardeşim, senin düşündüğün gibi değil işte. Ben bir zihniyeti eleştiriyorum. Bu görgüsüz davranışı Ahmet, Mehmet Hocalar da yapsaydı onu eleştirir ve bu hakikati söylerdim. Büyüklerimiz dikkatli olsunlar, yarın öbür gün yanlış yapanları Yunus’un dediği gibi; “seni sığaya çekecek bir Mola Kasım gelir” deyişiyle onları hesaba çekecek birileri gelir, bu dünyada gelmese, öbür dünyada olur. Ben bu adamı eleştirirken, Dengıza’yı eleştirmiyorum. Dengıza’lı kardeş, abi ve amcalarıma saygım ve hürmetim vardır. Ama o adam öyleydi işte. O huyu kurusun ne diyeyim.

      Sil
  8. selahattin arslan hakkında yorum yapan şahıs emin ol oda sana rahmet okumaz ve hakkını helal etmes

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belli ki yukardaki yazının sahibi Salahattin Hoca'dır. Çünkü diyorki; "O da sana hakkını helal etmez ve sana rahmet okumaz." Bu cümleyi kullanmak için Salahattin Hoca olmayı gerektirir. Sayın Hoca hiç öz eleştiri yaptınız mı!? Bana göre, öz eleştiri yapsaydınız, o gün yaptıklarınızdan dolayı özür dilemeniz lazımdı. Bu da seni küçültmez bilakis yüceltirdi. Allah'ın Rahmeti boldur, Sana da Bana da yeter, yeterki onu hak edebilelim. Eyvellah.

      Sil
  9. bende bi dengızalıyım.diyarbakırda öğrenciyim.arkadaşlar köyümüzün tarihiyle ilgili elinde bilgi olan yayınlasın...

    YanıtlaSil
  10. SELAHATTİN ARSLAN hakkında yorum yapan kişi;
    Onun varsayalım bu kötülüğüne karşı sen adam olabildinmi.SELAHATTİN ARSLAN hocayı sevenler bugün devletin üst kademelerinde görev yapmaktadırlar ve ona şükranlarını her defasında sunarlar.Buda hem biz ailesini hemde değerli DENGİZALILILARI mutlu etmiştir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önemli olan inanlığın üst kademelerinde görev ve hizmet yapmaktır. Devletlerin işleri beli olmaz. Devletler bazen Kenan Evrenlerin ellerinde can çekişir ve bazen de Sisi gib ihanetçilerin ellerinden bir ihanet şebekesi olur. Bazen de fravunlaşıp, zulümden başka bir şey yapmazlar. Onun için devletin üst kademelerinde görev yapmak marifet değildir. Marifet, insanlığın ortak değerlerine sahip çıkıp bu çıtayı daha da yükseklere taşıyabilmektir. Ben o günün şartlarında, o zamanın bir şahidi olarak Hocanın iyi bir iş yapmadığını dile getirdim. Eleştirme hakkımı kullandım. Eyvellah.

      Sil
  11. arjen dengiza7 Mayıs 2010 15:47

    dengiza tarihi okadarda eski değildir.reaya yani bağımsızdır.herhangi bir ağaya bağlı olmamıştır tarihi boyunca.eski değil dediğimde yani 1800lerin başı veya 1700lerin sonu olabilir kuruluşu.daha öncede belirttiğim gibi soyadı gümüş olanlar var köyümüzde. mala şexo(mala dire)deniyor bu aileye.köyümüzün gerçek kurucuları onlar.sonra mala evdi(bu aileden kimse yok köyümüzde şu an)mala hacike(salman,alökmen,araboğlu,adıbelli soyadını taşıyanlar.)mala fermano,mala berket(arasan,turan,orhan,bozdağ,şahin soyadını taşıyanlar)v.b.aileler farklı yerlerden gelip dengizayua yerleşiyorlar.aileler in hepsi çok farklı ailelerden gelmektedir.hatta köyümüzde aslen kürt olmayıp soyu denizlinin çerkez( veya çeçen olabilir )dayanan aileler de mevcuttur(mala romi).köyümüzün ismi ile ilgili bildiğim iki görüşü sizinle paylaşayım.birincisi deng-ziza veya deng-za dan geldiği-ki köyümüzün çevresinde mağaraların mevcudiyeti ve mağaralarda sesin yankılanması anlamına geldiği-ikinci bildiğim görüş ise köyümüzde malaromi diye bildiğimiz bir aile nin denizliden köyümüze göç etmesi ve bunun neticesinde denizli isminin kürtçe telaffuzu nun yıllar sonra dengiza ismine dönüşmeside söz konusudur

    YanıtlaSil
  12. slm bende dengıza lıyım mala berket ailesindenim bende 1992 lerde köylerin boşaltılmasıla köyden göç edildik şuan istanbulda yaşiyorum köyumunun geçmışıni çokmerak ettiğim için hep internetten araştırırdım ensonunda bir şeyler elde ettim babam anlatırdıbana babamın anlatıklarıyla arjenın anlatıklarıyla uzlasıyor hemenhemen 2 sene önce köyume gittim ve çok uzuldum 300 400 kadar haneden sadece 10 hanesi geri dönmuş oda yaşlılardan başka kimseler yok buda beni çok uzdu evler harabeye dönmuş yağmalanmış eskiden cıvıl cıvıl olan köyum şimdilerse korku filmlere konu olmuş hata bir film de çekildi büyü filmi ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Köyün ağası köyün muhtarı sözü geçen hangi aileydi acaba bilyormusunuz

      Sil
  13. Dengiza insanının ortak bir özelliği vardır.Şartlar ne olursa olsun asla karşısındakine teslim olmaz.Bu yapısından dolayı yöredeki hiç bir aşiret ve derebeylikle bir ilişkisi yoktur,Hep özgur yaşamıştır.dengızanlı HABİP 05323441013

    YanıtlaSil
  14. merhaba bende bir dengızalıyım ama batmanda yaşıyorum köyümün tarihini çok merak ediodum bizde mala hecike deniz köyümü çık gördüm yani çok gittim ama halada tarihini çok merak ediorum köyde hiç kimse kalmamış askerler köyü bşaltmalarıı istediği için hepsi boşaltım bi zamanlar o zamanlardada o rada film çekilmiş büyü filmi diye o filmden sonra köye geri dönenler olmuş fakat çok az şimdi köy bom boş duruyo söylenilenlere göre galiba köy yine boşaltılacak *lütfen kimin dengızaa hakkında bir bilgisi varsa buraya yayınlasın*

    YanıtlaSil
  15. mala hacike aslen siirt baykanın atabağ (comaniye)beldesindendir.kürtçe ismi comaniyedir.hacikenin 3 oğlu ile gelmiş.misto,şemdin vede beko.bunlardan çocuklarından türemiş mala hacike.hacikenin kocası nın ismi ise evdi dir.evdi aslen mala kasım beg dendir. hacikenin oğlu misto.misto nun oğlu temo temonun oğlu evdirrehman evdirrehmanın oğlu şerif. şerifin oğlu kemal kemalin oğlu fereç vede şerif.muhtemelen salmanlardan olan batmandaki arkadaşın soy ağacı bu şekilde.dengizanın ismi ise denizliden geliyor.denizliden gelenler mala romi dir.yani mala fermano mala keço.arslanlar akın ve de yanılıyor olabilirim ama orallar da karabaları.onların aslı denizliden geliyor.denizlinin eski ismi tengizlidir.tengizli yıllar içinde dengizli dengizan vedev en son dengiza halini alıyor.saygılarımla.

    YanıtlaSil
  16. selamlar.mervan yanılmıyorsam soyadın salman olmalı.sizde mala hacikenin bir kolusunuz.hacikê kocası ölünce kaynı ile evlenmemek için siirtin baykan ilçesine bağlı comaniyÊ(atabağ beldesinden)1770-1780 civarında dengizaya 3 oğlu ile birlikte yerleşti.hacikenin kocasının ismi evdi idi.evdi kasım idi.üç erkek oğlu vardı.beko misto vede şemo.sizin aile misto nun soyundan gelir.dedenin ismi arap yada heci kemalo olmalı.erebin babasının ismi şeriftir.şerifin babasının ismi evdirrehman.evdirrehmanın(evdi) babasının ismi temê.temênin baba ismi misto.mistonun baba evdi(hacikenin eşi).dengizaya bilindiği kadarı ile ilk gelen aile mala şexo(gümüş)dur.onlar dekorÊ kasabasından gelirbu kasaba şuanki suriyededir.köye ilk yerleşim 1750 lerde olmalı.ismi ise denizliden göç eden mala romi ailesinin köye geldikleri ismi vermesinden kaynaklanır.bu aile aslen türk yada çerkez olmalı.denizlinin eski ismi dengizludur.çoğu dengizanın isminin kürtçede ses (deng)kelimesinden türediğini zanneder.doğrusu dediğim şekildedir.köyde soyadı arasan turan bozdağ acar orhan baltacı şahin olan aile malaberkettir.bu aile aslen ezidi kökenli olup diyarbakrın silvan ilçesinden glemedir.köyle ilgili merak ettiklerinizi cevaplaya bilirim.
    saygılarımla
    cudi dengizi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cudi dengizi çok sağol ya çok güzel anlattın insanın tarihini öğrenmesi çok güzeldir.bnde çok merak ettiğimden sürekli büyüklerime soruyorum.

      Sil
  17. Merhaba Arkadaşlar,
    Mezopotamya Kültür Merkezi bünyesindeki Mezopotamya Sinema biriminde sinema çalışmaları yürütüyorum. Dedem aslen Dengiza'lı. Geçen yaz köyü görme fırsatım oldu. Gördüğümden beri, köyle ilgili bir belgesel film yapmayı düşündüm. Ancak şartlar daha yeni olgunlaştı. Şimdi bunu projelendirip yaza doğru çekmeyi düşünüyoruz.
    Sitede güzel paylaşımlar olmuş, hepsi değerli yazılar. Özelkle de, Cudi, Şevleri ve Mervan arkadaşlar bu konuda bilgi sahibi. Değerli arkadaşlardan, Dengiza ile ilgili bilgileri Email ya da direk beni arayarak paylaşmlarını rica ediyorum. Yaza kadar, projelendirme bitmiş olacak. uygun olan arkadaşlarla yüzyüze de görüşmeler yapılabilinir.
    Şimdiden herkese çok teşekkürler.

    Zekeriya Aydoğan
    zekeriaydogan@hotmail.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bunu yaparak çok güzel bir çalışma yapmış olursun sinema çalışmaları yürüten değerli arkadaşım.

      Sil
  18. cudi dengizi ve şevleri çok sağolun bilgi verdiğiniz içn insanın tarihini bilmesi çok güzel gerçekten bnm bi büyük ninem vardı o anlatırdı hep dengızayı dilinden düşmezdi hiç orası on un sdayesinde bir çok bilgiye ulaştım cudi dengıza siz hangi ailedensiniz onu merak ettim .

    YanıtlaSil
  19. cudi dengizi merheba.. mala berket'in aslen ezidi olduğunu ve silvandan geldğini yazmışsın..bu hangi yıllarda oluyor? yada daha geniş bir bilgi için kaynak verebilir misin? teşekkürler

    YanıtlaSil
  20. Em jı Mala Timur'ané Navı Bavımın Mehmet Ali Demir /Apémın Rıdvan Demir / Navé Kalémın Kasım Demir Em jı Dengıza'ne Gundéme Pır Xweşe Malame Nézi Dar'a Zol'ébu qarşıya Mezelabu Mın Pır Bériya Dengıza kıriye...

    YanıtlaSil

Yorumlama biçimi kutucuğundan Adı/Url 'yi seçerek, isminizi ve dilerseniz mail veya site adresinizi yazıp yorumunuzu gönderin. Yorumunuz Editör onayından geçerse yayınlanacaktır. Küfür, Hakaret, İftira ve SİYASİ içerikli yorumlar ve Adı Soyadı belirtilmeyen yorumlar yayınlanmıyacaktır. www.surgucum.com